De ce ONG-urile nu sunt ruda săracă a sectorului de business
Într-o lume în care atât business-urile, cât și organizațiile non-guvernamentale joacă un rol esențial în societate, este important să înțelegem dinamica dintre cele două. Deși, la prima vedere, pot părea complet diferite, acestea împărtășesc multe principii comune legate de strategii, resurse și impact.
Cuprins
ONG vs Business – Nu suntem chiar atât de diferiți
Dacă mâine ai pierde cel mai important punct al tău de vânzare sau cel mai important client, ai mai avea siguranța că poți să construiești și să scalezi în business-ul tău?
Nu trebuie să îmi răspunzi.
Dar aș vrea să îți spun definiția mea pentru un business: creezi un produs care se adresează unei nevoi pe care o susții prin puterea financiară a unei piețe. Produsul are costuri fixe și o marjă de profit.
Iar acum aș vrea să îți spun definiția mea pentru un ONG: creezi un produs care se adresează unei nevoi sociale pe care o susții prin puterea financiară a sectorului corporate. Produsul are costuri fixe recurente și o marjă estimată de costuri, care nu vor deveni niciodată profit, dar care te ajută în timp să asiguri un buffer pentru proiectele pe care le dezvolți.
În ambele situații, ai nevoie de planificare bugetară, de strategie, de viziune și de obiective clare. Fără ele, este aproape imposibil să dezvolți un produs solid, valoros și cu impact.
Nimeni nu vrea să genereze un produs prost. De obicei, îți dorești să ai un produs inovator, complex, performant. Dar lucrurile acestea se construiesc cu resurse financiare și cu capital uman, indiferent că vorbim de sectorul comercial sau de cel social.
ONG-urile: un provider de servicii sociale
De cele mai multe ori, sectorul non-profit este privit fie cu neîncredere, fie cu o ușoară milă, pentru că este “săracul” din ecuație.
Dar vreau să te mai întreb ceva: dacă business-ul tău activează și în digital și departamentele tale nu pot acoperi acest serviciu, ce faci? Contractezi un partener, nu? Înțelegi că există un cost al serviciilor și o marjă de profit.
Dacă ai nevoie de servicii de PR, ce faci? Contractezi o agenție. Înțelegi că există un cost al serviciilor și un cost al agenției.
Iar dacă politica ta implică CSR, ce faci? Alegi parteneri din sectorul non-profit, care implementează proiecte și programe care se aliniază valorilor tale și ar trebui să înțelegi că există un cost direct al programelor implementate și un cost indirect, care acoperă capitalul uman și o mică marjă care are rolul de a asigura continuitatea programului.
Când am început construcția unui proiect în zona ONG, mi s-a spus în nenumărate rânduri că nu “storc lacrima”. Dar nu cred că ONG-urile sunt despre stors lacrimi.
ONG-urile, în viziunea mea, sunt un partener ca oricare altul, însă sunt un provider de servicii sociale, în strânsă legătură cu sectorul de business. Produsul pe care îl generează are impact direct în comunitate, dar și pentru compania care susține proiectul prin valori, vizibilitate și alți parametri pe care partenerul corporate trebuie să îi aibă clar definiți.
Sigur, pentru că un ONG are 2-3 parteneri care îi asigură existența, nevoia de a securiza partenerii strategici este esențială. Până la urmă, ca și pentru orice alt business care are un portofoliu de clienți: mari și mici.
Cu excepția profitului și a produsului pe care îl adresează pieței (social), ONG-urile nu diferă în esență de construcția unui business: ai un produs, ai un public țintă, ai resursa umană, ai furnizori.
Prin natura socială a produsului, s-a popularizat ideea că ONG-ul este “săracul”. Însă sunt de părere că este mai degrabă un Robin Hood cu rol strategic, atâta timp cât acționează cu obiective clare.
Concluzie
Dacă ne schimbăm puțin perspectiva și considerăm ONG-ul ca fiind partenerul nostru social, alături de care investim în comunități, cu care ne putem așeza la masă pentru a face proiecte solide, cu angajament durabil, rezultatele pot fi mai generoase.
ONG-urile au nevoie de parteneri strategici nu pentru că sunt sărace, ci pentru că doar astfel pot construi produse sociale cu impact, pe care le pot dezvolta de la an la an și pe care le pot amplifica și scala.
Adaugă un comentariu