Aliem tehnologia cu educația pentru generațiile viitoare

Timp citire: 3 minute

Într-o lume în care tehnologia este omniprezentă, educația digitală nu mai este un avantaj. Este o necesitate și, din păcate, România pornește cu un dezavantaj major. Potrivit Eurostat (2023), doar 27% dintre români dețin competențe digitale de bază. Iar în zonele rurale sau defavorizate, procentul este și mai mic. Asta înseamnă că majoritatea tinerilor știu să dea „scroll” și „like”, dar nu știu cum să-și protejeze datele, cum să creeze conținut digital sau cum să folosească tehnologia ca pe un instrument de dezvoltare personală.

Această ruptură digitală afectează cel mai mult copiii din medii vulnerabile — acolo unde lipsa de resurse, sprijin și ghidaj face ca viitorul să fie o necunoscută. Este realitatea  care ne-a motivat să construim Buletin Digital, pe care îl implementăm în școli vulnerabile educațional, conform analizelor Băncii Mondiale. 

Între realitate și paradox

Trăim într-o realitate paradoxală: suntem conectați la internet, dar deconectați de la sensul real al tehnologiei. În multe școli din România, copiii vin zilnic cu telefoane în buzunare, dar fără să știe cum să scrie un e-mail, să creeze un document sau să-și protejeze datele personale online.

Pentru acești copii, EduAct a creat programul Buletin Digital, căruia i s-a alăturat de curând și Fundația Orange. Este o inițiativă care merge dincolo de promisiunea „educației digitale”. Este un program gândit să ofere instrumente, contexte și încredere — trei ingrediente care aduc aplicabilitate de zi cu zi în procesul de învățare TIC. 

O nevoie și un răspuns

Buletin Digital s-a născut dintr-o întrebare simplă: ce se întâmplă cu elevii care au internet, dar nu au noțiuni de siguranță online? Care prin internet înțeleg doar social media? Care folosesc telefoane smart, dar nu știu să trimită un email? 

În anul școlar 2024–2025, Buletin Digital a ajuns la peste 170 de elevi din ciclul gimnazial, din județul Călărași. Proiectul își propune să devină un model replicabil și în alte județe și să contribuie la o schimbare sistemică în ceea ce privește educația digitală în România.

De ce este esențial acest tip de educație?

Fără competențe digitale funcționale, riscul de excludere socială, neadaptare pe piața muncii sau abandon școlar crește exponențial. În România, peste 40% dintre copiii din mediul rural nu au acces constant la dispozitive digitale sau sprijin din partea adulților pentru a le folosi educativ (sursa: Salvați Copiii, 2023).

Prin ateliere interactive bilunare, cu o metodologie gândită special pentru elevii de gimnaziu, programul ajută copiii să transforme tehnologia într-un aliat de cursa lungă, pentru un viitor mai aplicat contextului social digitalizat.

Adaugă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − 11 =